torsdag 15 september 2011

Sätter ner foten om kulturarvslyftet på Newsmill

Ju mer jag tänker på kulturarvslyftet ju mer förbannad blir jag på regeringens aningslösa sätt att sno jobb från kvalificerade yrkesarbetande, främst arkivarier och bibliotekarier men även andra yrkesgrupper och ge dem till arbetslösa. Detta är inte ett sätt att minska arbetslösheten, det är ett sätt att se till att arbetslösheten drabbar yrkesutbildat folk istället.

Min artikel på Newsmill är ganska spetsig och har rubriken Kulturfientligt att frångå professionen med Kulturarvslyftet. För att illustrera hur förbannad jag är kan jag citera den sista meningen i artikeln: Naturligtvis vore detta helt otänkbart för regeringen, så varför det är tänkbart att applicera samma ologiska resonemang på kultursektorn är mycket svårt att förstå om man inte helt enkelt, som jag, drar den enkla slutsatsen att regeringen faktiskt är kulturfientlig.

Läs artikeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar