onsdag 14 september 2011

Det intresserar mig inte men nog är det kultur alltid – om Dreamhack

Nu får Dreamhack kallas kultur. Dreamhack är Sveriges största datorfestival och äger rum i Jönköping. Jag har aldrig intresserat mig för datorspel över huvud taget. Men att det inte skulle vara en kulturyttring förvånar mig. Människor träffas och lever sig in i en virtuell verklighet. Ungefär som en sinnenas inlevelse i form av en poesiuppläsning.

Huruvida Dreamhack är en kulturyttring och ett kulturevenemang eller inte har varit kontroversiellt eftersom Skatteverket har hävdat att det är ett datorevenemang och därmed är skyldiga att betala 25 % i moms. Nu har Förvaltningsrätten beslutat att Dreamhack är kultur.
Det intressanta i detta är snarast att de som ska avgöra vad som är och inte är kulturevenemang är Skatteverket och Förvaltningsrätten. Att tolkningsföreträdet inte ligger hos en myndighet som sysslar med kultur förvånar mig eftersom kultur inte är något definitivt begrepp. Frågan om vad som är och inte är kultur är subjektiv och kräver egentligen i praktiken enighet genom diskussion och intellektuellt samtal.

Vad som är tråkigt i historien är också att anledningen till att diskussionen om denna kulturdefinition och Dreamhack har kommit igång på grund av skattesatser och moms och inte på grund av att diskussionen i sig är intressant och relevant. Jag tror vi måste lära oss att vidga kulturbegreppet beroende på den teknologiska utvecklingen och inte fjärma oss från den, då blir vi som håller på med kulturpolitik motvalskärringar istället för kulturyttringarnas avantgarde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar