måndag 26 september 2011

Att bygga en skola – om missförhållanden på Arkitekturhögskolan

Idag berättar Kulturnyheterna i SVT om den bristande pedagogiken och hur många studenter känner sig utsatta och förbisedda på Arkitekturhögskolan i Stockholm. Det är så allvarligt att många studenter valt att hoppa av.

Tanken var att Arkitekturhögskolan skulle höja standarden på undervisningen genom att ta in yrkesverksamma arkitekter. Tyvärr visade sig den nya satsningen vara ett ganska rejält misstag eftersom en yrkesverksam arkitekt inte nödvändigtvis är en strålande pedagog, även om det säkerligen finns sådana också.

Vi tänker sällan på vilken central roll arkitekter har i vårt samhälle. De planerar och avgör hur vår stadsbild kommer att se ut och det innebär i praktiken ett väldigt stort ansvar. Att dessa människors utbildning måste vara förstklassig för att de ska kunna göra ett så gott jobb som möjligt är så fundamentalt självklart att det är helt och hållet världsfrånvänt att sätta outbildade lärare att undervisa dem. Företags- och branschkontakt är en sak, men att blanda in en ”ickeprofessionell profession” i undervisningen är en ganska allvarlig miss.

Dock vänder jag mig mot en sak i Kulturnyheternas avslöjande. Ingenting i deras repotage indikerar att det är just de outbildade lärarna, branschfolket, som står för alla former av oegentligheter i undervisningen och det bör poängteras att man inte helt kan koppla ihop förekomsten av outbildade lärare och dåligt bemötande av studenterna. Som statsvetaren Robert Putnam sa:
Det höga barnafödandet i ett område och det faktum att det finns många pelikaner i området är två faktum vart och ett för sig, men det innebär inte att det finns ett samband mellan de två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar