måndag 26 september 2011

Bokmässan 2011, några guldkorn du kanske missade

Jag tillhör inte branschen och fick inte delta på branschdagarna under bokmässan. Däremot vad jag på mässan under lördagen. Det var trevligt men väldigt mycket folk.

Alla skriver om bokmässan. Därför har jag bestämt mig för att göra det lite annorlunda och ge läsarna fem konkreta guldkorn från bokmässan i Göteborg 2011 från mitt eget perspektiv:
  • EXPO: De hade ett erbjudande som var väldigt fint erbjudande, som jag såklart nappade på. Nackdelen med EXPO brukar vara att det är rätt dyrt att hålla sig uppdaterad på vad extremhögern håller på med genom att läsa EXPO. Men på bokmässan kostade det 250 kronor för en helårsprenumeration som inkluderade två böcker, i mitt fall En annan sida av Stieg Larsson – artiklar och texter med Daniel Poohl som redaktör och Högerextrema rörelser och deras symboler av Håkan Gestrin.
  • Folket i Bild/kulturfront: Ännu ett prenumerationserbjudande och självklart gick jag i ”fällan”. Fyra nummer för 35 kronor. FiB är en tidning jag har ett gott öga till. De är en tidningsorganisation av samma modell som Clarté och med likartade värderingar och program. Vi delar också på skribenter som Hans Isaksson och Jan Myrdal och tecknare som Robert Nyberg (som sitter i FiB:s styrelse).
  • Arbetaren: Under sommaren vickade jag som prenumerationsansvarig på tidningen och på bokmässan träffade jag gamla kollegor som redaktör Salka Sandén. Även Arbetaren hade fina erbjudanden. De delade monter med andra organisationer som huserar i Federativ Förlagshus på Sveavägen i Stockholm, bland annat kulturföreningen Brand, Syndikalistiska ungdomsförbundet och Sveriges arbetares centralorganisation, SAC.
  • Norska montern: Här hittade jag spännande norskspråkiga författare. En bok jag gärna hade köpt om jag inte redan satt sprätt på min budget var Dag Solstads Arild Asnes.
  • Roh-nin: Jag köpte boken I stundens hetta för 50 kronor, väldigt billigt och en spännande antologi om den utomparlamentariska vänstern i Sverige efter Göteborgskravallerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar