lördag 10 september 2011

Newsmill återpublicering 5: Gratis inträde på museum har inget med Gulag att göra

Inte heller jag tror att plankning är rätt väg för att agera för gratis museum och kulturarrangemang. Jag tycker inte att just plankning är rätt väg att gå. Men däremot förstår jag planka.nu, Motkraft och Förbundet Allt Åt Alla när de vill visa hur märklig den liberala kultursynen är. Hur liberalt är det när alla människor inte har tillgång till vårt kulturarv, till konst och till kultur? Såvitt jag vet betyder liberalism frihet, men friheten är just det som Madeleine Sjöstedt verkar ha tappat bort någonstans på vägen.
Jag gillar verkligen att debattera kulturpolitik med borgerliga politiker, för hur man än bär sig åt så handlar det aldrig om kulturpolitik i slutändan utan om Sovjetunionen. Denna absurditet är något som man antingen kan skratta åt eller tycka är lite sorglig. Sjöstedts angrepp på dessa aktioner som publicerades på Newsmill den 3/5-2011 handlar mer om det orättfärdiga i civil olydnad än det rättfärdiga i det krav dessa grupper för fram, men framförallt handlar det om hur denna aktion kan kopplas direkt till Stalins Gulag.

Sjöstedt skriver: "Allt åt alla är ett samhällssystem som prövats. Jag har sett dess effekter på nära håll. Det ledde, och leder, till förtryck och fåmansvälde. Den starkare får makten över andra som inte kan göra sin röst hörd. Ingenting hotar tillgängligheten mer än detta."
Byter man ut allt åt alla mot allt åt ett fåtal så får man precis det samhälle vi har idag, ett samhälle där ett fåtal har makten och där den starke kan göra sin röst hörd och styra över vilken information som ska vara fri och vilken man ska betala för.
Sjöstedt säger sig också förespråka fri entré till stadens museer. Men hur kommer det sig då, om en majoritet av Stockholms politiker vill ha fri entré på museerna att detta inte har blivit verklighet? Det är nog den enda frågan hon inte svarar på.
Det händer ofta, väldigt ofta, att borgerliga politiker blir upprörda när det ser hur vänstergrupper ägnar sig åt civil olydnad. På ett sett kan jag förstå det, samtidigt som civil olydnad lika ofta om än inte lika spektakulärt används av ideologiskt medvetna liberaler som exempelvis avstår från att betala tv-licensen.
I sak kan jag dock bara hålla med om att inträde på museerna borde vara gratis, samtidigt som jag inte tycker att det verkar som att den nuvarande stockholmska kommunfullmäktigemajortieten har någon lust att förverkliga detta, inte regeringen heller för den delen, men den har ju samma politiska färg som majoriteten i Stockholm stad. Jag frågar mig på allvar om viljan verkligen finns. Jag tillåter mig att tvivla på den saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar