lördag 12 maj 2012

Samtal om Strindberg på Teater Tribunalen

Som en del i Teater Tribunalens festival Två veckor i maj arrangeras en heldag om August Strindberg. På programmet finns bland annat framförande av pjäserna Liten katekes för underklassen och Unga Tur framför I Rom. En annan del av arrangemanget är ett samtal under rubriken Om arvet efter August Strindberg, konstnär, författare, folkbildare – och hans aktualitet. Jag har blivit ombedd att delta i samtalet i egenskap av ung kulturpolitisk debattör och aktivist. Jag tycker det ska bli mycket intressant, speciellt då min infallsvinkel kanske snarare är just rent kulturell/kulturpolitisk än biografisk. Jag är ingen kännare av Strindberg. Jag har läst Strindberg, sett pjäser av Strindberg, dokumentärer om Strindberg och läst om Strindberg men aldrig själv på något sätt bidragit till något som kan ses som betydelsefullt för diskussionen om,- tolkningen av,- eller kunskapen om honom.

I samtalet deltar även Hans Arvidsson (författare), Ann Mari Engel (vice ordförande i Stockholm stads kulturnämnde), Stina Oscarson (chef för Radioteatern) och Anita Persson (f.d. intendent på Strindbergsmuseet). Arrangemanget börjar redan klockan 16:00 men diskussionen börjar först klockan 20:00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar