måndag 26 november 2012

MUF:s kulturpolitiska självmord

”Moderaterna anklagas ofta för att ha en fantasilös eller rentav destruktiv kulturpolitik”, skriver Moderat Idéforum i en inbjudan till en moderat diskussionskväll om kulturpolitik i april i år. Säkerligen anade inte hur sann deras självironiska inledning skulle bli när Moderata Ungdomsförbundet gick till förbundsstämma nu i helgen.

MUF beslutade på sin stämma att verka för att avskaffa allt kommunalt, landstingskommunalt och statligt stöd till kulturverksamhet. ”Fantasilöst”, ja, ”rentav destruktivt”, definitivt. Jag tror inte att Moderata Ungdomsförbundet riktigt förstått vidden av sitt ställningstagande. Det innebär inte bara att fria teatergrupper, konsertarrangörer, museer, gallerister och liknande blir av med sin största inkomstkälla, det innebär också att ungarna i kulturskolan blir av med sin verksamhet. Som det ser ut idag finns även många privata och till synes självfinansierade kulturverksamheter som uppbär stöd från våra skattepengar.

Jag är ganska övertygad om att detta linjebeslut kommer bli pinsamt för MUF att försvara i framtiden, framförallt i valet 2014 då vi förhoppningsvis lyckats organisera ett kulturuppror mot borgarnas politik. Ungmoderaternas linjebeslut bygger på okunnighet och naivitet. Det finns inte mycket att göra åt den saken. Men att vi här ser ett av Sveriges största politiska partiers ungdomsförbund begå ett regelrätt självmord inom ramen för ett centralt politikområde är uppenbart. Jag kan inte säga att jag är ledsen, men lite förvånad är jag, det måste jag tillstå. Det finns en poäng i att påpeka att detta strider ganska påtagligt till och med mot den halvhjärtat ogillande kulturpolitiska linje som deras moderparti driver. Detta innebär en fullt ut darwinistisk och cynisk kultursyn som vi inte sett i Sverige sedan 1920talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar