måndag 12 november 2012

Bataljen om ”konstnärslönerna”

I SVT:s program Debatt förekom torsdagen den 8/11 en debatt om den statliga inkomstgarantin för kulturarbetare, de s.k. konstnärslönen. Debattens huvuddeltagare var den liberale debattören Fredrik Segerfeldt, regissören och teaterchefen Martina Montelius och poeten Stig Larsson. Debatten handlade om en knäckfråga för svensk kulturpolitik, inte därför att den rör sig om några enorma summor pengar utan därför att den handlar om synen på kulturen och kulturskaparna.

Jag kunde inte låta bli att ge mig in i diskussionen. Den 9/11 publicerades min debattartikel Konstnärslönerna är viktiga för demokratin på Newsmill. Den fick ganska snabbt ett svar av Fredrik Segerfeldt som jag apostroferade i min artikel. Han svarade den 10/11 med artikel Låt människor bestämma vilken kultur de vill ha. Denna artikel besvarades av mig dagen därpå (11/11) med artikeln Mer pengar till kulturen ger ett bättre samhälle. Jag vet inte om detta replikskifte mellan mig och Segerfeldt är avslutat ännu och jag tänker inte redogöra för det här men länkar till artiklarna finns nedan.

Jonas Lundgren: Konstnärslönerna är viktiga för demokratin
Fredrik Segerfeldt: Låt människor bestämma vilken kultur de vill ha
Jonas Lundgren: Mer pengar till kulturen ger ett bättre samhälle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar