tisdag 7 augusti 2012

Lars Vilks i säng med Counter-Jihad

Först skulle Lars Vilks testa yttrandefriheten genom att bygga rondellhundar som var ämnade att väcka anstöt hos muslimer. Han lyckades, dels med att väcka anstöt hos vissa muslimer runt om i Europa men han lyckades också måla ut sig själv som ett offer. Nu har Wilks hittat “starka” vänner. Den 11:e september deltar Vilks på en konferens med i New York med temat “Stop Islamization Of Nations”, förkortat SION. Bakom mötet står Pamela Geller, som tillsammans med English Defense League arrangerade Counter-Jihad-mötet här i Stockholm lördagen den 4/8-2012.

När Sveriges Radio P1 frågar Wilks om han ser några problem med att kopplas samman med Counter-Jihad-rörelsen och liknande högerextrema rörelser svarar han:
– Nej, jag ser inga problem med det, jag har sammankopplats med allting redan. Om man vill sammankoppla mig och min verksamhet med det ena eller andra får man göra det. Jag ser inte Islam som något stort hot mot väst.
Varför Vilks lagt ner de senaste åren på att proklamera hur synd det är om honom eftersom ”galna muslimer” jagar honom är dock oklart. Uppenbart är att han inte ser islam som ett hot västvärlden och att han tycker det är rätt kul att klumpas ihop med högerextremister.

Den konstnärliga friheten måste alltid försvaras. Det är min inställning. Yttrandefriheten måste vara ett grundfundament i samhället. Jag har mina bestämda uppfattningar om Vilks agerande de senaste åren men det är inte det relevanta i sammanhanget. Det relevanta är att konstnärer och kulturarbetare måste få producera sina alster utan att bli utsatta för hot, oavsett om hotet kommer från Israels ambassadör Zvi Mazel som vandaliserar Gunilla Sköld-Feiler och Dror Feilers konstverk ”Snövit och sanningens vansinne” eller från muslimska fundamentalister som provoceras av Wilks rondellhundar. Detta måste vara en grundläggande princip inom all kulturpolitik. Däremot blir det svårt att hävda att man inte är rasist och fundamentalist om man åker på konferenser med en samlad extremhöger eller stöder nätverk som Counter-Jihad och English Defense League.

2 kommentarer:

  1. När vänstern stödjer Kuba, vad skall man kalla det då?

    SvaraRadera
  2. Vilka/vem kopplar ihop konstnären med rörelsen? Vad är hans delaktighet i organisationen? Finns det konkreta bevis som stödjer påståendet att han stödjer den? Hur ser detta stödet ut? Vad gör han konkret i rörelsens namn? Förklara tack.

    SvaraRadera