torsdag 19 januari 2012

De medverkande i "The voice" luras in i en kafka-process

Efter att ha kikat på kontrakten för TV4:s nya storsatsning ”The voice” och sett den kritik det fått av Musikerförbundet tycker jag mig se en oetisk taktik att lura in programmets deltagare i en Kafka-liknande labyrint av förbud. Till att börja med är kontraktet 34 sidor långt och för den som inte har vana att läsa den här typen av texter kan jag tänka mig att det är ganska förvirrande. Kontraktet är framtaget av Universal Music och Nordisk Film TV. I kontraktet finns hårda paragrafer som att deltagarna åläggs att skaffa egna livförsäkringar, att de inte får synas i annan media utan tillstånd och att de inte äger rättigheterna till sina egna framträdanden eller sin egen musik. Avtalet kritiseras av Musikerförbundet som i ett uttalande för SVT:s Kulturnyheterna kallar det för "både olämplig och olycklig".

Jag tvekar inte att påstå att avtal som detta kontrakt är ett konkret bevis på hur skivbolag, produktionsbolag och artistbolag ser till att säkra sina egna positioner i tider där behovet av exempelvis skivbolag är starkt ifrågasatt. Det finns uppenbara saker i detta kontrakt som ruckar immaterialrätten till skivbolagens fördel. I min värld är det också uppenbart att detta är ett sätt att se till att tullförskansa sig programdeltagarnas hela tillvaro och säkra att avkastningen från densamma inte tillfaller dem själva. Det faktum att deltagarna inte över huvud taget för lön under programinspelningen kombinerat med den miljonvinst produktions- och skivbolagen utgör närmast en perverst uppenbar påminnelse om hur villkoren för unga musiker ser ut idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar