lördag 15 oktober 2011

Kandiderar till partistyrelsen för kulturens skull


Jag har bestämt mig för att kandidera till Vänsterpartiets partistyrelse vid kongressen 2012. Detta beslut fattade jag efter att ha blivit kontaktad av Siv Holma, tidigare ordförande i riksdagens kulturutskott, som meddelade att hon hade nominerat mig till partistyrelsen. Min gissning, och jag skulle bli förvånad om det inte blir på det viset, är att jag inte kommer väljas in i partistyrelsen nästa år. Däremot är det en viktig markering från oss som arbetar med kulturpolitik i vänsterpartiet att vi också är beredda att ta ansvar för att detta politikområde prioriteras inom partiet genom att ta det politiska ansvaret i partistyrelsen.

Partistyrelsen väljs av kongressen och är det högsta beslutande organet i vänsterpartiet. I partistyrelsen som sitter fram till kongressen har kulturpolitik inte, trots framtagandet av det kulturpolitiska programmet Kulturkompassen (som är ett utmärkt dokument) inte funnits något större engagemang för de kulturpolitiska frågorna. Så upplever i alla fall vi som jobbar med detta politikområde inom partiet situationen.

Med en partistyrelseledamot vars huvudsakliga intresse ligger på kulturpolitiska frågor skulle kanske detta politikområde få en mer framskjuten ställning inom vänsterpartiet. Jag vill arbeta med att föra ut partiets kulturpolitik, den enda klart formulerade kulturpolitiken som finns representerad i Sveriges Riksdag.

Läs Kulturkompassen som pdf-fil här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar