tisdag 4 oktober 2011

Big Yellow Rabbit blir "fildelad" i brist på "fodervärd"

Den heter Big Yellow Rabbit och är ett konstverk utställt i centrala Örebro. Verket är inspirerat av ett mjukisdjur tillhörande konstnären Florentijn Hofman själv. Frågan som inställer sig; hur mycket älskar man sitt mjukisdjur om man låter sig inspireras att bygga en 16 meter hög kanin i trä med mjukisdjuret som förlaga?

Detta närmast omöjliga konstprojekt var en del av konstfestivalen Open Art och har sedan dess stått på Stortorget i Örebro. Från början var tanken att Örebro skulle överlåta Big Yellow Rabbit till någon annan stad eller kommun som så att säga kunde bli "fodervärd" för kaninen. Problemet tycks vara att ingen är intresserad att ta över 16 meter gul kanin. Detta gör att staden nu meddelar att alla kan få sin egen lilla bit av Big Yellow Rabbit. Staden agerar så att säga hub åt Hofmans kanin och Hofman fildelar den till alla Örebroare som vill ha en bit av den.

Huruvida konstverket är bra eller inte tänker jag inte uttala mig om. Däremot kan jag säga att det i staden där jag pluggar finns ett större antal skalliga gubbar i olika upplagor och olika typer av sten på stadens gator, torg och i vattnet. Jag vet inte om jag är speciellt imponerad av dem, men jag tycker helt klart att kaninen känns mer kreativ. Att ingen ville ta över skrället är heller inget större problem. Big Yellow Rabbits öde är kanske inte så dumt ändå och Hofmans verk sätter sitt avtryck i många Örebroares hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar