Idag läste jag en artikel i
Aftonbladet. Den handlade om en entusiast, Alexander Williamsson.
Även om jag får erkänna att föremålet för hans entusiasm,
Bingolotto, är smått obegripligt för mig så kan jag inte låta
bli att bli irriterad över artikeln. Williamsson forskar vid
Kungliga Biblioteket för att skriva fakta om Bingolotto på sin
hemsida Bingolottowiki.se. Hans forskning är nu avbruten av Kungliga
Biblioteket. Trist kan man tänka. Men det är faktiskt inte, som man
kan få uppfattningen om i artikeln, Kungliga Biblioteket som är
boven i dramat. De som hindrar Williamssons forskning är i själva
verket Utbildningsdepartementet.
Orsaken till att Williamsson nog är
den första entusiast och hobbyforskare som stoppas av staten från
att undersöka en glättig TV-show med gamla anor är att Kungliga
Biblioteket är ett forskningsbibliotek. I korthet innebär det att
all forskning på Kungliga Biblioteket utgår från en vetenskaplig
ansats. Om Williamsson alltså exempelvis skrivit en kandidatuppsats
i precis samma ämne med precis samma metod så hade det varit okej
för honom att forska vidare.
Detta är i all sin smått absurda
obetydlighet ännu ett exempel på Utbildningsdepartementets märkliga
syn på utbildning. Hur man än ser det är det en stor del av vårt
kulturarv som tillvaratas av människor som enbart har sin entusiasm
och sitt ideella engagemang i botten. Utan detta skulle exempelvis
donationer till Kungliga Biblioteket inte finnas, lika lite till
Arbetarrörelsens Arkiv. Det är människor som lagt ner tid och
pengar på att dokumentera och tillgängliggöra någonting som de
tror och tycker är viktigt. Huruvida så är fallet är staten inte
kapabel att avgöra, det är endast eftervärlden.
Ibland ifrågasätts, framförallt av
utbildningsminister Jan Björklund, nödvändigheten av viss kunskap.
Bara detta faktum gör Björklund högst olämplig för sitt ämbete.
Naturligtvis kan vi ifrågasätta vilken kunskap och forskning som
ska bevaras och bedrivas med skattepengar. Men ofta gäller det
alltså inte skattepengar, ingen gör anspråk på statligt,
-landstingskommunalt, - eller kommunalt stöd, utan det handlar om
tillgången till informationen. I ett informationssamhälle kan vi
inte ha dörrar till kunskap som hålls låsta av hävd.
Det känns i mitt tycke ganska rimligt
att förutsättningen från Utbildningsdepartementets sida för när
man får respektive nekas tillgång till Kungliga Bibliotekets
samlingar ses över. I praktiken borde det handla om huruvida man har
en hederlig och seriös systematisk ansats eller inte snarare än
huruvida den är strikt vetenskaplig. Detta är inte bara en fråga
som berör Williamsson utan även många fler. Framförallt bör
konstateras att det som finns i samlingarna på Kungliga Biblioteket
utgör vårt kulturarv. Ett kulturarv vars ägare är Sveriges alla
medborgare, kollektivt, oaktat om de är specialister på Bingolotto,
motströms flugfiske i Norra Tornedalen under andra världskriget
eller varför inte udda brandposter i Uddevalla 1919-1931.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar