tisdag 26 mars 2013

Om företagens makt över språkutvecklingen och en liten ordlista

Google har genom ett juridiskt ombud tvingat Språkrådet att stryka ordet ”ogooglebar” ur listan över årets nya ord. Motiveringen är att företaget genom att skydda sitt varumärke anser att ordet googla bara ska definieras som att använda söktjänsten Google.

Jag tycker mig i denna nyhet spåra en obehaglig utveckling som kräver en markering med utgångspunkt i en självständig svensk kulturpolitik och språkpolitik. Ett företags varumärkesskydd kan omöjligt motivera inskränkningar av utvecklingen av det svenska språket.

Vi bör uppfatta detta som att företag har rätten att inskränka språkutvecklingen för att skydda sitt varumärke. Vad vi bör förstå är att om ordet inte varit "ogooglebar" utan "toppgooglad" eller liknande så hade det varit en helt annan ton i skällan. Att det är frågan om i vilken utsträckning ordet är positivt eller negativt laddat borde för de flesta inte komma som något förvånande.

Jag ser inget problem med att vi i fortsättningen väver in fler negativt laddade ord med koppling till företag i vårt svenska vokabulär. Nedan återfinns en kortare lista med exempel och ordförklaringar.

Caremad – vanvårdad
Skandiade – lurade på pengar
Elkåabead (LKAB:ad) – bortsprängd
Bonnierade – köpte upp konkurrent
Comviqerad – utan mobiltäckning
Strixad – lurad att slösa tid på skit-TV

1 kommentar: