söndag 9 december 2012

Call it off JK! - angående JK-anmälan mot filmen Call Girl

Nu har familjen Palme anmält Call Girl till Justitiekanslern. Det vi alla visste skulle hända för eller senare. Det gör mig besvärad och besviken. För det första så handlar det alltså om att man har anmält en film som inte är dokumentär. Det innebär i förlängningen om JK väljer att fälla den att vi har överlämnat ansvaret att genrebestämma film, litteratur och musik till juridiken. Det är en ganska obehaglig utveckling.

Missförstå mig rätt. Jag tycker också att det är ett stort problem om det är så att Olof Palme pekas ut som sexköpare i filmen. Vad jag tror att familjen Palme missförstår är diskussionen ”ingen rök utan eld”. Nu kommer diskussionen om huruvida Sveriges dåvarande stadsminister köpt sex eller inte att diskuteras som att det på något sätt skulle kunna vara en möjlighet. Det är det inte. Jag är övertygad om att Olof Palme aldrig köpt sex. Däremot måste man alltid förstå vad man ser och vad man inte ser. Ser man Call Girl så ser man inte en dokumentär, då ser man en spelfilm, det handlar således om fiktion och inte om fakta. Däremot är det fiktion byggd på något så komplicerat som en verklig händelse. Det komplicerar saker.

Låt oss konstatera att det innebär inskränkningar i demokratin att inskränka den konstnärliga friheten. Om konstnärer inte får utveckla verklighet till fiktion för att ställa frågor, väcka tankar och diskussioner, så har vi en obehaglig samhällsutveckling framför oss, denna utveckling är precis densamma som en klok svensk kulturpolitik måste göra sitt bästa för att motarbeta. Konst och kultur avgörs inte i domstol i en demokrati. Kan man förtala en avliden person som inte nämns i en film? Kan man förtala en avliden om man inte gör anspråk på sanningen? Nej, jag är ganska övertygad om att man inte kan det. Och jag hoppas att det också blir justitiekanslerns utslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar