De flesta som jobbat med
kulturevenemang vet att det krävs ett stort mått av idealitet
arbete. Vad som är problematiskt är att denna anda av idealitet
lätt blir något som används av vinstdrivande stora arrangörer för
att locka till gratisjobb. Musikfestivalerna har de senaste åren
kantats av skandaler rörande volontärer. Det vittnas om
slavliknande förhållanden. Gratisarbete i utbyte mot inträde, 12
timmars arbetspass, ersättningsskyldighet vid sjukdom. Inget skydd
av försäkringar eller arbetslagstiftning. Slaveri 2.0. Man ska
emellertid vara klar över att volontärarbete i kultursektorn inte
bara sker inom musikområdet.
2010 menade regeringen att unga
kulturarbetare måste ta sig i kragen och söka volontärplatser. Man
menar att volontärarbete är ett sätt att göra sig ett namn för
att sedan få fasta anställningar inom kultursektorn. Det finns inga
bevis för att sambandet mellan jobba gratis och att få ett fast
jobb. Däremot är det tydligt att gratisarbetet är satt i system i
stora delar av kultursektorn.
Många av de som tvingas in i
gratisarbete har gedigna utbildningar inom kultursektorn.
Den borgerliga regeringens ambition bidrar till att nedvärdera
kvalitativa yrkesutbildningar i sektorn. Vem väljer att utbilda sig
till scenarbetare i framtiden när man i gengäld får 200.000 i
studieskulder och en klapp på axeln som tack för 12 timmars
oavlönat slit? Det viktigaste i dagens samhälle är att få ut
människor i arbete, kultursektorn har arbetstillfällen men ingen
som är villig att betala.
Lagrummet reglerar enbart förhållandena
mellan arbetsgivare och arbetstagare. Givet situationen måste ett
mål för vänstern att att förhållandet mellan en volontär och
arbetsgivare blir likvärdigt med det förhållandet mellan
arbetstagare och arbetsgivare. Kulturen får inte vara ett
undantagstillstånd där lagstiftningen och landvinningar
arbetarrörelsen gjort är satta ur spel.
Volontärarbetet skapar också
regelrätt lönedumpning i kultursektorn. Arrangörer och
vinstdrivande bolag förväntar sig inte att kulturarbetare vill ha
betalt för sitt arbete. Ju fler som jobbar gratis ju lägre blir
oddsen för schyssta villkor inom kultursektorn.
Ett högt ställt mål för en modern
syn på kultursektorn vore att så långt det är möjligt försöka
skapa riktiga jobb. Med riktiga jobb menas anställningar där man
får betalt för sitt arbete. Förutsättningen för en sådan
utveckling är att samhället inser att kultur är något som angår
oss alla och som vi alla måste vara beredda att betala för. Vi kan
börja med att försöka etablera en sådan syn på kulturpolitik inom vänstern.
Ett typiskt ex är Stockholm och Göteborgs filmfestivaler som utnyttjar folk i massor.
SvaraRaderaSen sitter tex SR:s kulturredaktion på plats och har långa sändningar därifrån och är lyriska men säger ingenting om detta.