lördag 27 oktober 2012

Så borde TV-licensen reformeras

Jag har tidigare varit ute och farit på Newsmill och i annan media och kritiserat Public Service-utredningen och försvarat TV-licensen. Gammaldags och bakåtsträvande kan många säkert tänka. Men jag tror snarare tvärt om. Jag tror att en TV-licens är en absolut förutsättning för att vi ska ha en oberoende och fri radio- och TV som finansministern inte kan peta i och ta pengar från i sina budgetar. Yttrandefriheten och opartiskheten ska inte kunna vara en budgetpost under Anders Borgs penna och miniräknare. Visserligen handlar utredningens förslag om att Public Service ska ha ett eget konto i Riksgälden. Men under vilket departement är Rikgälden en förvaltningsmyndighet? Finansdepartementet. Det finns en liten men inte oviktig risk för politisk inblandning i public service.

Nu verkar det inte bli någon skattefinansiering, åtminstone inte ännu. Risken är att det blir där det var, med Radiotjänst och licensskolk. Det blir inte som jag befarade, att skolkarna skulle vinna. Men det är nästan värre om inget händer alls. TV-licensen är en viktig fråga som inte bör lämnas som den är.

Jag har två konkreta förslag på åtgärder som jag tycker skulle kunna reformera det nuvarande systemet som jag ju vill behålla. För det första bör TV-licensen göras progressiv. Problemet idag är att TV-licensen är ett orättvist system. Egentligen är det märkligt att borgarna inte nöjer sig med den som den är. Annie Lööf har ju exempelvis tidigare uttalat sig positivt om platt beskattning. Det är i praktiken vad TV-licensen är. Som finansieringsform är TV-licensen djupt orättvis. Den innebär i praktiken att en student och en Djursholmsdirre betalar lika mycket, i sig en absurditet. Det borde vara självklart att TV-licensen är progressiv och vara olika hög beroende på vad man har för årsinkomst.

Det andra förslaget från min sida är att avskaffa Radiotjänst. Det är uppenbart att Skatteverket skulle kunna få Radiotjänsts resurser och göra ett betydligt bättre jobb. I sin ambition att jaga skolkare har ju Radiotjänst uppenbarligen missat en ganska stor andel av svenska folket. Skatteverket har rutinen, infrastrukturen och kompetensen att driva in även TV-licensen. Hur ska vi få folk att inte skolka från TV-licensen? Morrötter? Nej, jag tycker inte det. Det handlar helt enkelt om att pengarna ska in, det lönar sig att sköta sig och vara ärlig och det straffar sig att missköta sig och vara oärlig. Det som Public Service-utredningen föreslog och som var ganska lömskt var att argumentationen för avskaffande av TV-licensen var att folk skolkade. Den skattesats man sedan föreslog innebar att vi licensskolkarnas uteblivna pengar ändå inte hade kommit in, skatteintäkten var en miljard kronor lägre än den borde ha varit.

Avslutningsvis vill jag förklara varför jag tycker att det är viktigt att vi har en fri och oberoende radio och TV. Det är väldigt enkelt. Kulturen, det stora brus vi rör oss i, är det som påverkar våra värderingar, hur vi tänker och agerar. När allt mer av detta brus tas över av kommersialism, folkfördumning, lättsmält ytlighet och lättsåld underhållning, då har vi en svagare grund. Grunden för att bygga ett rättvist och demokratiskt samhälle går ut på att vi bildar oss, TV och radio är en avgörande del av folkbildningen. Kommersiell TV och radio är inte nödvändigtvis dålig eller fördummande men den drivs av ett vinstintresse och vill sälja det lättköpta.

1 kommentar:

  1. På tal om orättvisa licenser — om jag vill ha tv men inte tittar på SVT måste jag ändå betala licens.

    Dessutom låter själva begreppet "licens" som krav för att äga en tv riktigt dåligt och förtryckande. Varför måste jag ha statens tillstånd och registreras för att äga en tv?

    SvaraRadera