onsdag 10 oktober 2012

Om statyerna i Stockholm - Miljöpartisterna och var ute och cyklade

Nog för att jag visste att miljöpartister gillar det här med cyklar och cykling, det är ju miljövänligt och så vidare, men under allmänna motionstiden i riksdagen tycks riksdagsledamöterna Valter Mutt och Annika Lillesmet ha varit helt ute och cyklat och det med huvudet under armen och utan hjälm.

Ni får förlåta min raljanta inledning men ibland blir jag nästan besvärande trött på hur okunnighet är ett dominerande intryck av borgerlig kulturpolitik. För dit räknar jag miljöpartiet. Men det är en annan fråga. Vad Mutt och Lillesmet vill är att Stockholms kungastatyer, exempelvis Kalle Dussin i Kungsträdgården ska flyttas till en statykyrkogård. Detta motiverar de med att (mp) är ett pacifistiskt parti och därför inte vill ha ”krigiska” statyer i Stockholm. För min del är det så att jag får ont i magen, detta måste vara en av de minst genomtänkta motioner inom området kulturpolitik som någonsin lagts i riksdagen.

För det första så verkar Mutt och Lillesmet ha missat den ganska avgörande detaljen att dessa statyer är en del av vårt kulturarv, en del av vår historia, de har inte byggts idag av någon elak vapenkåt tokstolle med en atombomb under armen och framförallt inte för att göra miljöpartistiska riksdagsledamöter beklämda på något sätt. Jag håller helt med Herman Lindquist när denne säger till Aftonbladet att ”de borde hålla sig till miljön”. Detta är det mest absurda förslag jag varit med om under de år jag följt svensk kulturpolitik. Främst eftersom det tyder på en bristande förståelse för svenskt kulturarv men också för att det handlar om något så märkligt som att man föreslår att statyerna ska ersättas med ”pacifistiska” statyer.

När det gäller motivationen för varför man vill flytta på statyerna tycker jag att det hela blir än märkligare. Mutt och Lillesmet anger två huvudmotiv till sin motion:
1: Man vill inte ha krigiska statyer i Stockholm.
2: Kalle Dussin hyllas av nazister.
När det gäller den första punkten ställer jag mig väldigt tveksam till att det skulle vara ett miljöpartistiskt privilegium att från riksdagen bedriva estetisk censur i Stockholms stad. Det är kanske lite hårddraget med det är precis vad motionen föreslår. Ut med de gamla statyerna som avbildar fel saker och in med nya statyer som avbildar rätt saker.

När det gäller det andra så vet jag att (mp) gillar att posera som flyktingvänner och liknande samtidigt som man absurt nog gör upp med Tobias Billström om svensk flyktingpolitik, det i sig är en motsägelse men det ska jag inte gå vidare in på här eftersom denna blogg inte handlar om de frågorna. Dock tycker jag att det finns en ganska märklig idé i detta med att ta bort något som på sätt och vis vanhelgas av unga skinnskallar och andra perverterade idioter istället för att ta det tillbaka. Nästa år hoppas jag att Mutt och Lillesmet löper linan ut och motionerar om att helt enkelt ge bort den svenska flaggan och all rätt att använda densamma till Sverigedemokraterna. Ett sådant agerande vore också mer konsekvent om man tycker att det är smidigare att ta bort saker som kidnappas av extremhögern istället för att ta fighten och ta det tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar