Litteraturutredningen
presenterades igår. På det hela taget tycker jag nog att man kan säga att
förslagen i utredningen var bra men något stelbent mellanmjölksmässiga. Detta
grundar jag exempelvis på att utredningens samlade bedömning av hur man bäst
avhjälper den låga frekvensen av läsande i Sverige är att tillsätta en
parlamentarisk utredning, Läslyftet. Å andra sidan är detta en högst rimlig och
ganska smart åtgärd som jag hoppas att regeringen tar fasta på.
Målet formuleras av litteraturutredningen på följande sätt:
Förslag: Regeringen bör för riksdagen lägga fram övergripande mål för Ett läslyft för Sverige med sikte på 2018. Förslaget är att följande åtagande görs för att vända den negativa utvecklingen vad gäller läsning och läsfärdighet:
Målet formuleras av litteraturutredningen på följande sätt:
Förslag: Regeringen bör för riksdagen lägga fram övergripande mål för Ett läslyft för Sverige med sikte på 2018. Förslaget är att följande åtagande görs för att vända den negativa utvecklingen vad gäller läsning och läsfärdighet:
Alla i
Sverige ska, oavsett bakgrund och förutsättningar, ha god läsfärdighet och
tillgång till litteratur. För att nå det övergripande målet ska följande delmål
vara uppnådda 2018. - Läsfärdigheten
och motivationen att läsa bland barn och unga ska avsevärt förbättras och ha
ökat mätbart jämfört med i dag, särskilt i grundskolans tidiga årskurser. -Fler barn och unga än i dag ska regelbundet ta del av både fack- och
skönlitteratur. - Kunskapen om läsningens betydelse för utbildning och delaktighet i
samhällslivet ska ha ökat i alla grupper som i dag läser i liten utsträckning.
Förslaget är vidare att en parlamentarisk
beredning för läslyftet, bestående av folkvalda och experter, ges i uppdrag att
vid lämpliga tidpunkter bedöma måluppfyllelsen och effekterna av tidigare
genomförda reformer. Beredningen bör även få mandat att lämna förslag till
ytterligare åtgärder för att nå målen.
Jag tror dock att ett misstag som
Litteraturutredningen gör här är att väva ihop ett läslyft för barn och unga
med ett läslyft bland vuxna. Dessa båda satsningar är viktiga och centrala var
och en för sig men samtidigt ganska svåra att i praktiken förena på ett
konstruktivt sätt. Rent allmänt kan man väl säga att den kulturpolitik det
representerar att blanda ihop läsande bland barn och unga med läsande bland
vuxna är väldigt förenklad eftersom styrmedlen och insitamenten för att
förändra vuxnas läsvanor är så mycket mer komplexa. Bland vuxna kan man
exempelvis arbeta med olika typer av läsfrämjande insatser för att få dem
intresserade av att läsa på sin fritid. Gäller det däremot barn och unga så har
skolan en central roll i arbetet.
En välkommen tanke är dock den på att
regeringens kulturpolitik inte får fladdra vilt och okontrollerat utan att en
beredning bestående av parlamentariker och experter härvidlag ska utgöra ett
granskande organ för att försöka få en så bred uppfattning som möjligt om
resultatet av regeringens läsfrämjande politik. Till detta bör naturligtvis
också läggas det faktum att Litteraturutredningen menar att beredningen bör få
mandat att lägga fram ytterligare förslag till åtgärder för att nå målen som
presenteras ovan. Detta tycker jag låter utmärkt. Dock finns en liten gnagande
oro över det faktum att det inte nämns vart beredningen bör få mandat att sända
sina förslag till ytterligare åtgärder, till regeringen, till
kulturdepartementet, till utbildningsdepartementet eller vart?
På det hela taget tycker jag dock att
Litteraturutredningen i detta hänseende gjort ett bra arbete. Jag hoppas också
att intentionen om en beredning som kombinerar förtroendevalda ledamöter och
expertis inom området blir verklighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar